Як українці користуються електрокарами в умовах вимкнень електроенергії.
За останні десять років продажі електромобілів на українському ринку невпинно зростають. Якщо раніше зростання було поступовим, то в 2023 році відбувся різкий стрибок. Динаміка зберігається і у 2024 році навіть попри вимкнення електроенергії. Про це розповідає DW, пише DailyLviv.com.
За даними Інституту дослідження авторинку, лише в серпні українці придбали майже 9,4 тисячі нових та вживаних електромобілів. Це стало абсолютним місячним рекордом від 2014 року, за увесь час продажів електроавто в Україні. Якщо рахувати з початку року, то за вісім місяців було придбано понад 54,8 тисячі електрокарів, що вже більше, ніж за увесь 2023 рік.
Читайте також: Які нові і вживані електромобілі зареєстрували українці у серпні
Динаміка продажів невпинно зростала також у минулі роки, і цьому не стала на заваді навіть повномасштабна війна Росії проти України. Так, у 2021 році було продано 15900 авто, у 2022-му – 23 тисячі, у 2023-му – 54,2 тисячі.
Українці більше віддають перевагу вживаним автівкам, частка яких щороку займає понад 80 відсотків. Зокрема, це електромобілі зі США, переважно марки Tesla. Серед нових електроавто більшість віддають перевагу китайським автомобілям.
“Хоча імпорт електромобілів з Китаю дещо сповільнився. Я припускаю, що ринок наситився ними. Варто враховувати, що електромобіль з Китаю – це новий електромобіль, вартістю мінімум 23-25 тисяч доларів. Натомість вживану Tesla вже можна купити за 12-13 тисяч доларів”, – зауважує у розмові з DW голова Інституту досліджень авторинку Саніслав Бучацький.
Більшість нових автомобілів купують у Києві та Київській області – близько 30 відсотків. А в загальній статистиці лідирує Львівська область. Бучацький пов’язує це з тим, що автомобілі прибувають з-за кордону, а у Львові проходить митне оформлення. “Потім найімовірніше значна частка цих машина їде в інші регіони”, – наголошує експерт.
Кількість електрокарів в Україні вже сягнула майже 120 тисяч, з яких більшість – легкові, підрахували в Інституті досліджень авторинку. “Це майже удвічі більше, ніж у Польщі. Таким чином Україна є досить електромобілізованою країною”, – каже Бучацький. Хоча відносно загальної кількості авто в Україні це досі не багато. “В Україні понад 12 мільйонів авто, тому бачимо, що частка електромобілів доволі мала. Це майже один відсоток. Але ця частка поступово зростає”, – каже експерт.
Низькі податки опитані DW експерти називають одним з основних факторів попиту на електрокари серед українців. В Україні діє нульове мито і ПДВ на розмитнення електромобіля. “Тобто все, що ви заплатите за розмитнення електроавтомобіля в Україні, це ставку акцизного податку у розмірі один євро за один кіловат ємності електричної батареї. На практиці це 70-100 євро”, – пояснює Бучацький.
Крім того, за його словами, стимулює українців купувати електрокар відносна дешевизна відновлення після ДТП, а також відсутність в Україні обов’язкового технічного огляду для легкових автомобілів. “Не потрібно проходити випробування. Достатньо сертифікату відповідності, який однак не перевіряє якість відновлення автомобіля, чи безпечність експлуатації подальшої батареї після ДТП. Він просто підтверджує те, що авто відповідає нормам і стандартам чинним в Україні”, – пояснює експерт.
Ще одним фактором експерт називає відсутність в Україні норм щодо утилізації електрокарів, що, однак, загрожує серйозними ризиками для довкілля. “За статистикою ввозять машини з середнім віком близько 8-10 років. Ці автомобілі ще певний час, 3-5 років, можуть пересуватися по дорогах, далі батарея втратить свою спроможність і запас ходу стане таким, що авто буде не придатним до експлуатації. Нині економічного сенсу купувати нову батарею немає. А куди подінуться ці батареї? Немає жодного контролю за утилізованими автомобілями”, – каже він.
Ще більше стимулювати попит на електрокари серед українців може подальше здешевлення ціни електромобіля, переконаний Бучацький. “На українському авторинку вартість угод у 80 відсотках менше восьми тисяч доларів. У цей бюджет дуже важко вмістити будь-який електромобіль. Є буквально кілька моделей, які можна купити за ці кошти. Тобто електромобілі не потрапляють в масмаркет з точки зору купівельної спроможності”, – каже він.
Крім того, за словам голови Інституту досліджень авторинку, стримує ріст інтересу до електромобілів доступність зарядки. “Більшість покупців електромобілів – люди, котрі розраховують на заряджання електромобіля вдома вночі, а це можуть робити переважно мешканці приватних будинків. Заряджати на публічних станціях не так вигідно економічно”, – наголошує Бучацький.
Водночас, за його словами, публічні зарядки дуже часто розміщені в незручних для маршрутів місцях, і щоби зарядитися, потрібно з’їжджати з маршруту. “При цьому різні автомобілі мають різні типи конекторів на зарядні порти. Тому потрібно врахувати, чи буде правильний конектор на цій зарядній точці. Якщо того конектору немає, то потрібно мати перехідник, який не завжди буде заряджати з достатньою швидкістю. Та навіть, якщо цю зарядку знайшли, не факт, що там є зараз вільне місце”, – каже він.
Хоча в Україні вже є застосунки за допомогою, яких, як стверджують їхні розробники, можна не тільки побачити, чи вільна зарядна станція, а й, наприклад, зарезервувати її на певний час.
Джерело: dailylviv.com